Nyhedsbreve
Lørdag d. 27. juli 2002 kl. 18.00
...anløb Mary Svanemøllen havn. Så nu er
turen slut - for denne gang!!
Fredag d. 26. juli kl. 18.40
Hej Alle
Saa er vi igennem Kieler kanalen, og paa vej mod danske farvande.
Jacob laver pasta og tomat, og vi sejler med 6-7 knob for paa en
plat laens, samtidigt med at musikken (REM + Oasis mfl.) brager
ud i baaden.
Vi haaber forsat at vaere hjemme loerdag aften.
Alt vel paa Mary, og vi ses snart igen
KH J.
Onsdag d. 24. juli 2002 kl. 19.50 dansk tid
Hej Alle
Vi har rundet Hollands NW hjoerne og sejler nu med kurs mod Tyskland.
Vi haaber at vaere i Brunsbüttel sent torsdag aften.
Humoeret er godt, men vi er begge traette og ser frem til en lang
nats soevn i Tyskland.
Vi har sejlet 166 nm det sidste doegn.
Vind er fra NW 10-12 m/s med store boelger.
Kh J
Tirsdag d. 23. juli 2002 kl. 17.45 UTC
Hej Alle
Vi har rundet Dover og er paa vej over kanalen med kurs mod Holland.
Humoeret er hoejt, og turens fartrekort er sat idag af Jacob med
12,6 knob.
Vi har sejlet 153 nm det sidste doegn, og vi haaber det fortsaette.
Vinden er fra SW (10-15 m/s) og boelgerne er optil 5 m.
Kh Jesper
Mandag d. 22. juli 2002
Hej
Suser forbi Isle of Wight med god medstrøm. pos. 50.32 N
- 1.15 W kl. 1730 UK tid. Dagens tidligere modstrom er ved at blive
betalt tilbage, vinden er god frisk og bølgerne rimelige.
Humøret er højt efter dagens racer med spiler i solskin.
kh. Mary
Søndag d. 21. juli 2002 - Plymouth
Hej alle sammen
Jacob, Jens og Jesper anløb Plymouth i England i går
aftes. Jens er taget til DK i dag. Jesper og Jacob har fået
provianteret og påfyldt diesel og vand. De er netop sejlet
fra Plymouth med kurs mod Dover. Næste stop bliver dog først
ved indsejlingen til Kielerkanalen (Brunsbüttel).
De har det alle godt - og de fik taget ordenlig afsked med Jens
på en lille lokal pub i går aftes/nat....
kh
Sara
Lørdag d. 20. juli kl. 8.30 - Land i sigte!!
Hej
Jesper har ringet (!!!). De nærmer sig England. Vejret er
godt, vinden god og humøret højt. 75 mil til Plymouth,
som de forventer at anløbe lørdag aften/nat. Jens
flyver fra London til DK i morgen (søndag).
kh
Sara
Fredag d. 19. juli
kl. 17.45
Vi har haft en dejlig dag paa vandet med fin vind og god
soe og sol.
Vi mangler kun 147 nm og haaber at komme til Plymouth sen aften
loerdag eller natten til soendag.
Alles humoer er hoejt, og vi stiller uret en time frem til UK tid
paa min vagt.
Vi haaber meget at vinden holder saa tidsplanen holder.
kh
Jesper
kl. 9.30
Vi er alle ved godt mod, og solen skinner og baaden sejler
kryds med 2 reb i storen og rullet forsejl.
Vi skal til at have kaffe (foerste gang i 48 timer) og morgenmad.
Vi mangler 191 nm. til Plymouth.
kh
Jesper
Torsdag d. 18. juli 2002 kl. 19.30 UTC
Hej
Vi har fortsat vind - en hel del, saa vi faar sejlet en del, men
sovet mindre.
Vi har 12 ms lige i næsen - sure søer, og 1 knob modstrøm.
Begyndende søsyge. Så det går rigtigt godt og
langsomt mod Plymouth.
Vi mangler 238 nm nu og er på LAT: 49,20.09N LON: 010,08.15W
Jens
Onsdag d. 17. juli 2002
kl. 17.30
Hej
Saa har vi faaet luft, vi slukkede motoren kl. 10 og har sejlet
for sejl lige siden.
Vi mangler nu kun 386 nm saa det gaar godt i oejeblikket.
Det er overskyet og koldt, og vi har ikke set solen i 3 dage, men
vi sejler.
Der er gang i bagningen, og livet gaar sin gang og humoeret er hoejt.
kh
Jesper
kl. 12
Hej
Vi har endnu ikke faaet noget vind. Vi har sejlet for motor hele
natten og goer det endnu, men om en 1 -2 timer slutter vi, for at
have nok i reserve.
Vejrudsigten har nu i 3 dage sagt vind, men vi har nul luft - kun
taage og kulde.
Vi har 432 nm, og den nye vejrudsigt siger svag vind og senere mellemluft.
Men jeg vil se det, foer jeg tror paa det.
kh
Jesper
Tirsdag d. 16. juli 2002 kl. 18
Hej
Vi har sejlet i tåge og uklart vejr i snart 3 dage uden noget
vind.
Det er blevet koldt (hue, lange underbukser + fuldt sejltoej) og
vandtemp er faldet fra 34 i Puerto Rico til 16,8 nu!!!
Vi ser ikke frem til vores naeste saltvandsbad.
Vi har sejlet meget for motor (økonomi+sejl) og har stadig
lidt diesel tilbage, vejrudsigten siger at vi skulle ha haft vind!!
Mangler 499 nm
kh
Jesper
Mandag d. 15. juli 2002 kl. 16.30
Hej
Tak for de mange mails det er dejligt.
Her er der kommet en smule vind, og vi sejler langsomt paa kryds,
da vinden er lige i snuden, saa det gaar meget langsomt!.
Vi mangler 590 nm.
kh
Jesper
Søndag d. 14. juli 2002
kl. 20.30
Hej
Nu sejler vi for motor paa den sidste diesel !
Vi maa bruge 25 liter og saa er det slut, da vi skal bruge de sidste
liter paa at lave stroem og indsejling til havnen. Saa nu skal der
komme noget vind, ellers bliver det en meget lang tur!
Tunen (frokost+aften) smagte himmelsk
Mangler 695 nm.
kh
Jesper
PS Kan I ikke skaffe noget vind...
kl. 10.30
Hej
Stadig ingen vind og vejrudsigten siger ingen vind de naeste 24
timer, surt surt. Vi sejler stadig for motor lidt endnu, men vi
har nu kun 50 L diesel tilbage = 25 timer for motor. Saa det er
snart slut med motorsejlads.
Her til morgen kl. 05 fangede vi en tun paa 10 kg som vi skal have
til frokost + aften. Kl. 8.30 fangede vi endnu en tun paa ca. 30
kg (meget stor fisk) som vi fik op og tog en masse billeder af hvorefter
den kom retur i vandet.
Vi har igen set hvaler som springer helt ud af vandet, flot syn.
Koeleskabet virker efter rensning af pumpe m.m. igaar. Saa nu mangler
vi bare VIND !!!!!
kh
Jesper
Lørdag d. 13. juli 2002
Hej
Rulleforstaget (kuglelejerullen) er i styker, en del kugler er hoppet
ud og den kunne ikke rulles ind eller ud. Alle kugler er nu taget
ud og den ruller metal mod metal, men det fungerer efter 4 timer
paa fordaekket. Der skal en ny rulle paa, og den er kun 14 mdr.
gammel. Nu er køleskabet også stoppet, saa det er det
naeste der skal kikkes paa. Vi har lige slukket motoren - har sejlet
31 timer for motor i træk! Sejler meget langsomt 3-4 knob
og vi skal nok snart have den startet igen. Stadig ingen vind, og
vejrudsigten siger ingen vind surt!!!
Jesper
Fredag d. 12. juli 2002 kl. 16.30
Vi har nu sejlet 300 nm fra Horta mod nord og er drejet mod
nord-oest direkte paa kursen. Vi mangler 990 nm og sejler stadig
for motor (14,5 time) og der er stadig nul vind. Det er sgu lidt
surt at ligge her og tøffe for motor. Jeg måtte sætte
en ny slange + T-stykke på vandkølingen på køleskabet
+ vasken, da køleskabet ikke kunne komme af med sit kølevand
= varme øl. Ellers er alt ok, og vi spejder efter vind.
kh
Jesper
Torsdag d. 11. juli 2002
Hej
Så er vi endeligt godt på vej. Vi sejler i gennemsnit
7 knob, så det bliver til noget. En dejlig halvvind gør
det hele nemt.
Vi har dog besluttet at sejle noget mere nordligt end den direkte
kurs for at komme op i Golf-strømmen og vinde noget højde
og komme godt uden om det lave vand (400 m) ved Biscay'en. Så
vi tager 400 sm på kurs 20 og falder derefter af mod Plymouth.
Det er også godt at lave og spise mad på en båd,
hvor der er andet end tunfisk, pasta og dåsetomat at vælge
imellem.
Så godt på vej - vi mangler 1100 sm til Plymouth
kh
Jens
Onsdag d. 10. juli 2002 kl. 17.30 UTC
Hej
Vi kom afsted fra Horta (Acorerne) i dag kl. 13, efter at vi havde
checket ud og faaet diesel.
Igen ingen vind saa vi startede med 4 timer med motor, men nu er
der lidt luft (sejler 3-4 knob).
Vi mangler 1235 til Portsmouth (UK)
Vi skal have bøffer til aften, og baaden bugner af mad (dejligt)
Kh
Jens, Jakob og Jesper
Mandag d. 08.07.02, kl. 9.30 - Horta, Acorerne
Hej
Vi kom til Horta kl. 1.30 her til morgen. Det er en stor havn med
en masse sejlere.
Desvaerre havde Peters bar lukket da vi gik en tur paa fast grund,
men det kan jo vaere at vi skal have et enkelt glas der i aften.
kh
Jens, Jakob og Jesper
Søndag d. 7. juli 2002, kl. 15.05 - 19. dag på
Atlanten
Land i sigte!!!!
Kl. 15.05 lokal tid så vi land for foerste gang i 18 døgn.
Guldmakrellen smagte skønt og vi fik brugt nogen af alle
de citroner vi havde med!
Mangler kun 79 nm til Horta, som vi forhåbenlig anløber
i nat.
KH
Jesper
Lørdag d. 6. juli 2002 - 18. dag på Atlanten
Hej
Vi har fanget en stor guldmarkrel (ca 4 kg, 60 cm), som vi skal
have til aftensmad sammen med hvidvinen.
Vi har sejlet for motor rigtig meget hele natten men her til eftermiddag
kom vinden endelig, men vi gaar nu paa bidevind, og kan ikke holde
Horta op direkte.
Vi mangler 154 nm og forventer at komme til Horta tidligt mandag
morgen, hvis alt gaar som det skal.
Jeg har bagt rug- og franskbroed + kage.
Nu venter vi bare paa vores fisk.
Jesper
Fredag d. 5. juli 2002 - 17. dag på Atlanten
Kl. 13.00:
(LAT: 38,19.61N LON: 034,51.27W)
Nu har vi sejlet for motor i snart 24 timer igen. Der er fand'me
mindre vind og sø herude end en søndag eftermiddag
i juli på Roskilde Fjord.
Der er 295 sm til Horta, og vi regner med at nå dertil søndag
eftermiddag - der er dog kun 24 timers diesel tilbage.
Vi trænger til at komme i havn - mangler batterier, et vaskeri
og mere tonic
Jens
Kl. 17.15:
Hej
Vi sejler endelig for spiler og motoren er slukket.
Vi mangler 273 nm.
Jesper
Torsdag d. 4. juli 2002, kl. 16.20 - 16. dag på Atlanten
Hej
Vi har sejlet 162 nm det sidste doegn, saa det er ok. Desvaerre
er vinden nu aftaget meget og vi sejler kun 3-4 knob.
Vi har i dag set hvaler, mange delfiner og en enkelt skildpadde.
Alle har vaeret i bad, og vi er klar til at kome i land :-) Vi forventer
dog tidligst at anloebe Horta paa soendag.
Vi mangler 404 nm
kh
Jesper
Onsdag d. 3. juli 2002, kl. 16.30 - 15. dag på Atlanten
Hej
Saa kom der endelig vind og fra den rigtige retning!.
Vi har i det sidste doegn sejlet 168 nm (7 knob i snit) direkte
mod Horta, saa det er bare super fedt.
Jens satte turens fartrekort med spiler i aftes med 9,2 knob, der
er dog et stykke til baadens max 14,4 knob sat d. 25/11-01 under
ARC 2001.
Stemningen er desuden lige steget yderligere, da 7 øl er
fundet ude i forskibet, hurra.
Vi har brød i ovnen og skal snart have vores eftermiddags
øl.
Vi mangler 553 nm.
Jesper
Tirsdag d. 2. juli 2002, kl. 16.10 - 14. dag på Atlanten
Hej
Efter 13,5 time for motor igaar og i nat, kom der endelige vind
kl. 03 her til morgen.
Vi har derfor kunne sejle med spiler + autopilot med 6,5 til 7 knob
direkte mod Horta. Hurra! Når vi kommer til Acorerne, har
vi ca. 1300 nm til England, men det er muligt, at vi skyder genvej
og runder Brest i Frankrig også videre op gennem kanalen.
Alt sammen for at spare tid (dage), da vi jo allerede har spildt
4-5 her paa turen. Jens bliver sikkert sat af et sted langs kanalen.
Alle har vaeret i bad, og jeg har bagt rug- og franskbroed.
Humoeret er hoejt, og vi haaber at det fortsaetter.
Mangler 724 nm
kh
Jesper og co.
Mandag d. 1. juli 2002, kl. 16.00 - 13. dag på Atlanten
Nul vind igen og vi sejler for motor.
Vi har i dag set 4-5 hvaler (måske Grinde) og 2 skildpadder
helt tæt på.
Vi har skiftet spilerfaldet (wire ødelagt), og smurt autopiloten,
og Jacob har bagt franskbrød + kage (ummm)
Vi har 4 x tonicvand, 10 øl, masser af drikkevand men kun
ca. 90 l diesel (2 døgn).
Ellers er alt vel, men vi mangler VIND
kh
Jesper og co.
PS mangler 873 nm
Søndag d. 30. juni 2002 kl. 16.45 - 12. dag på
Atlanten
Vinden er fortsat imod, saa det er kryds!, vinden er aftaget
noget, men retningen er ikke god. Vi mangler 960 nm. Alt er ok ombord,
og rutinerne fungerer.
kh
fra besætningen på Mary
Lørdag d. 29. juni 2002 kl. 14.10 - 11. dag på
Atlanten
Vinden er vendt 180 grader og kommer nu fra oest og det blaeser
10 m/s og overskyet.
Vi har haft bid igen, men den hoppende af igen.
Vi passerede halvvejspunktet (1134 nm) i nat og mangler nu kun 1066
nm.
Der er bagt fransk- og rugbroed.
Vi har lige vaeret i bad (noedvendigt) og koerer med motor for at
lade batterier.
Skal have pasta + tomat til aften igen !!!
Alt vel
kh
Jesper
Fredag d. 28. juni 2002 kl. 15.35 - 10. dag på Atlanten
Vi havde her til morgen en blue Marlin paa 150 cm og ca. 50 kg paa
krogen. Vi kaempede i 2 stive timer hvorefter krogen hoppede af
surt !
Billeder er taget af "dyret" og kampen.
Vi har stadig meget lidt vind og har kun sejlet 95 nm paa 24 timer!.
Nu sejler vi for motor igen og vandet er helt blankt.
Vores vagter fungerer bare super. 1. vagt kl. 20 til 23, 2. vagt
kl. 23 til 02, 3. vagt 02 til 05, 4 vagt kl. 05 til kl. 08. Vagterne
er rullende dag for dag. Om dagen har vi alle fri/vagt, som haandteres
afslappet. Maden gaar paa omgang og alle goer det af fri vilje.
Vi er nu kun 4 timer efter DK. Vi har stillet uret 2 gange senest
i nat kl. 02.
kh
Jesper og co.
Torsdag d. 27. juni 2002 kl. 17.00 - 9. dag på Atlanten
Endnu en dag uden ret meget vind, vi har sejlet for motor hele formiddagen,
men sejler ellers for spiler med 4-5 knob.
Vi fisker hele tiden og haaber at i morgen bliver dagen hvor vi
faar en fisk ombord.
Søen er ikke så slem denne gang, som da vi sejlede
over Atlanten første gang. Men den var ret sur de første
2 dage på kryds.
Der er bagt rug- franskbroed + drømmekage. Det er meget varmt,
men vi har det godt alle sammen.
Til aften fik vi pasta og tomat, som var ok.
Mangler 1263 nm.
Vi har stillet uret en time tilbage og gør det samme i aften.
KH
Jens, Jakob og Jesper
PS Vi vil gerne modtage e-mails !!
Onsdag d. 26. juni 2002 kl. 15.30 - 8. dag på Atlanten
Endnu en dejlig dag paa Atlanten.
Vi er alle blevet vasket og baaden har faaet en stor regnbyge og
er blevet ren for salt.
Vinden er forsat fin (spiler og 6-7 knob) og vi har lige mistet
en sejlfisk paa mere end en meter !!! Den hoppende desvaerre af
krogen, men bed ellers paa 2 gange og vi kunne tydeligt se den.
Mangler 1394 nm
k.h. besætningen på Mary
Tirsdag d. 25. juni 2002 - 7. dag på Atlanten:
Kl. 8.30:
Motor blev slukket kl. 8 her til morgen og vi sejler for spiler
ca. 3.5 knob.
Nu skal vi have morgenmad paa bordet i cockpittet.
Kl. 15.30:
Sejler stadig for spiler, og det er meget varmt.
Mangler 1527 nm, saa det gaar den rigtige vej. Vi har dog kun sejlet
ca. 4 knob i snit i dag.
Men det er meget bedre end motorsejlads.
Mandag d. 24. juni 2002 - 6. dag på Atlanten:
Hej
Nul vind og vi sejler for motor.
Mangler 1662 nm
Har "fanget" 4 flyvefisk i nat (een så stor som
en sild).
Vi har det godt, men varmt, og bager rugbrød og franskbrød
hver dag.
kh
Jesper og co.
Søndag d. 23. juni 2002 - 5. dag på Atlanten:
Hej alle sammen
Vinden er forsat imod og vejrudsigten 48 timer frem siger at det
forstsætter.
Men vi har det super ombord, alle er blevet vasket! og autopiloten
har virket 100% i 3 døgn (7-9-13)
Vi har det meget varmt mere end 32 grader i baaden. Vi sejler fortsat
bidevind og kan ikke holde Acorne direkte, men vi haaber mget paa
et vindspring.
Ellers er al vel ombord og vi er begyndt at fiske, men uden held.
Vi mangler 1760 nm.
kh Jesper og co.
Lørdag d. 22. juni 2002 - 4. dag på Atlanten:
Alt vel ombord, vi har alle faaet sovet og spist og har det bare
godt ombord.
Vi har fortsat kryds, men vi gaar hele tiden over 6 knob.
En stor hilsen til jer alle.
Jesper og co.
Torsdag d. 20. juni 2002 - 2. dag på Atlanten:
Start Culebra onsdag (i går) kl. 16
Hårdt 24 timer (vind, sø, kryds, 3 x søsyge,
men alle er i bedring)
Mangler kun 2150 nm til Horta på Acorerne.
kh
Jesper
Tirsdag d. 18. juni 2002:
Nu ligger vi for anker paa Culebra og det er bare dejligt, efter
5 seje timer lige mod vinden for motor. Vi sejlede fra havnen kl.
15.10 idag. Vi måtte købe nye vandtanke til dækket
da de gl. var ødelagt af solen. Vi skal ud og dykke i morgen.
PS Lille uheld paa turen smed vi 100 L. vand fra vandtanken (igen)
er nu lavet. Det var et spændebaand som var gået løst.
KH Jesper og co.
Mandag d. 17. juni 2002:
I dag har vi lejet en bil og koert rundt for at finde gas til baaden
men uden held. Det er ikke muligt at faa paafyldt International
camping gas paa vores 3 x 3 kg flasker. Saa vi har koebt US propan
20 lb (ca. 9 kg) gas plus div. fittings og det virker Huraa !!!!
Vi har tjekket ud i Farjardo og forventer at sejle i loebet af tirsdagen
naar vi har faat mad ombord.
Vi sejler til Culebra for en dykketur inden vi sejler over Atlanten.
KH
Jesper
Søndag d. 16. juni 2002:
Vi er i havnen og båden ligger nu i vandet.
Vi arbejder som en gal i går lørdag: bundmanling +
polering + ror bøsninger.
I nat har vi endeligt fået sovet. Nu er det søndag
og vi arbejder på båden.
Kh
Jesper og CO.
Turen fra Danmark til Caribien 2001/2002
Fredag d. 22. februar
Kære alle sammen
Så er vores drømmerejse ved at være slut. Vi
er i Puerto Rico, hvor vi skal have båden på land mandag
morgen. Vi har bestilt flybilletter hjem og flyver via Miami og
London, og vi lander i Kastrup på tirsdag den 26. feb. kl.
15.00.
Tanja og Freja rejser hjem i aften, det har været dejligt
at have dem med ombord. I dag lejer vi en bil og kører op
og ser regnskoven, og bagefter tager vi en tur til San Juan og sætter
Tanja og Freja af i lufthavnen.
Vi har hørt, at der er snestorm i DK - vi håbede ellers,
at vi ville komme hjem til foråret...
Selvom det er vemodigt at skulle tage afsted herfra, så glæder
vi os til at se jer alle sammen igen.
Knus
Jesper og Sara
Mandag d. 18 februar
Kære alle
Skønt at se Sara og Jesper i havnen i Puerto Rico. Vi ankom
en sen, dejlig varm aften og helt blege. Jeg vil undlade at skrive
hvordan Sara og Jesper ser ud :-) Vi havde tasken fuld af aviser
og blade og det har bragt lykke hos Jesper, han må snart ha'
læst dem flere gange. Jeg tænker at han nok snart går
i gang med damebladene også :-)
Dagen efter handlede vi i Farjado, så vi var klar til at komme
videre. Den hurtige afgang var Freja helt klart medårsag til.
Hun kunne ikke vente med at komme ud og sejle og dykke (sidstnævnte
gør hun konstant nu). I havnen inden vi tog af sted så
vi en søko, som drak vand fra en vandpost. Utroeligt stort
dyr.
De foelgene 2 dage, lå vi for anker ud for en lille ø
med den flotteste hvide sandstrand. Vi gik en tur på øen
og så et utal af firben og nogle vilde kaniner. Freja og jeg
fik vores første smoothie :-)
Vi sejlede videre til Culebra, hvor vi på vejen så en
stor havskildpadde, der lige var oppe og få lidt luft. Vi
var inde i byen for at handle og købe friskfanget fisk og
nye blæksprutteblink, da Jesper endnu ikke har fanget tunen
til vores aftensmad :-)
I går lavede Sara og jeg kold krabbesalat, friturestegte krabber
og mango salsa, nams.
De sidste 2 nætter har vi ligget for anker i den skønneste
lille bugt med mangroveskov. Vi har dykket på koralrev og
set levende koraller og svømmet blandt flotte farvestrålende
koralfisk. Eneste minus her er, at det er helligdag, så vi
er omgivet af store motorbåde..de forsvinder i dag :-)
Vi sejler videre i dag til Culebrita og haaber at se en masse havskildpadder
og fange en tun på vejen, og her til morgen så jeg lige
4 Pelikaner.
Mange hilsner fra os i Caribien, Sara, Jesper, Freja og Tanja
Torsdag den 7. februar
Vi så en havskildpadde i går - og fangede en tun!!
Mandag den 4. februar
Vi ligger nu for anker i en meget smuk bugt (Little Harbour) på
Peter Island lidt syd for Tortola i de britiske vestindiske øer.
Vi ligger for anker og med hækken fortøjet til et træ
inde på klipperne. Vandet er så klart, at man fra båden
tydeligt kan se vores anker på 8 meter vand!. Vandet har den
flotteste turkise farve, og der er usandsynlig mange fisk, og der
skulle også være skildpadder. Så vi brugte en
del af dagen i går på at snorkle og bade. Om eftermiddagen
kom Peter fra en amerikansk båd forbi i sin dinghy og inviterede
os til drinks kl. 18 på hans båd. Det sagde vi selvfølgelig
ja tak til, så ved 6 tiden sejlede vi i vores dinghy over
på deres 41 fods sejlbåd. Der var også inviteret
4 andre amerikanere, som lå ved siden af. Det var en helt
forrygende aften. Da vi kom ombord stod der i cockpittet et stort
fad med forskellige oste, kiks, oliven, chips m.m. og alle former
for drikkelse, og de skiderikker have også isterninger (jeg
er kun "lidt!" misundelig). Så gik snakken ellers
på kryds og tværs, de var meget imponeret af Saras bedrift
- at have sejlet over Atlanten. Efter 1,5 time sejlede de 4 amerikanere
hjem til deres egen båd, og Sara og jeg blev tilbage. Vi blev
inviteret til at spise med da de (Peter og Bob) tilfældigvis
havde nogle store saftige bøffer, som skulle spises samme
dag!. Bøfferne blev tilberedt på grillen, som sad monteret
på sø-gelænderet ude over hækken, og som
duftede og smagte himmelsk!. Resten af aften havde vi det utroligt
hyggeligt, og vi fik snakket meget og drukket en del rødvin
m.m. Ved midnatstide sejlede vi hjem under en stjerneklar himmel
og fandt vores båd. Her til formiddag kikkede Peter forbi
og var nede at se vores båd og vi fik udvekslet adresser og
e-mail m.m. Desuden fik vi indtegnet en række gode ankerpladser,
dykkersteder, badestrande m.m. på søkortet. Peter har
sejler i området i mere end 15 år.
I de sidste par dage har vejret været ret blæsende,
og der har været en del regnbyger med tilhørende kraftige
vindpust. Desuden har der været varsel om store dønninger
fra nord-vest (swells), så det er vigtigt at finde en beskyttede
ankerplads, så man kan få en god nats søvn.
Lige nu har vi en tropisk regnbyge, og der kommer rigtig meget vand
ned og kraftige vindstød. Vi har stillet spande ud for at
opsamle noget af vandet, som skal bruges til tøjvask senere
i dag.
Sara har lavet dej til boller, som vi skal have i eftermiddag, og
jeg har lagt morgendagens rute med en del waypoints til Virgin Gorda.
Vi nyder livet fuldt ud og har det super godt her i Caribien.
KH Sara og Jesper
Fredag den 25. januar
Hej så er der lidt billeder fra caribien, så kan I sidde
og drømme jer til sol og varme... Vi er på st. Thomas
og har det pragtfuldt.
Kærlig hilsen Jesper og Sara
Lørdag den 19. januar
Det går super godt her, Anne (Sara's mor)og Lars er her -
vi mødte dem som aftalt på st. Croix. Vi er sejlet
til st. John, som vi har tænkt os at sejle rundt om, og derefter
til st. Thomas. Livet er lidt mere civiliseret her - og også
billigere end nede sydpå - men stadig lige så flot.
KH Sara og Jesper
Lørdag den 12. januar
Vi er nu på Guadeloupe (Fransk ø).
Vi har ligget i en marina i nat (det var helt mærkeligt) da
vi næsten altid ligger for anker, da antallet af havne her
i Caribien er meget begrænset.
Vi sejler i dag videre nord på til en lille by Deshaies, hvor
programmet står på badning m.m.
Vi håber at komme til St. Croix i slutningen af ugen, for
at være sammen med Anne og Lars.
Håber at alt er vel i DK.
KH Sara og Jesper
Tirsdag den 8. januar
Nu er de blevet raske og sejler videre til Dominica i morgen,
så nu håber jeg de snart skriver et nyhedsbrev til os
:-) Tanja
Lørdag den 5. januar
Vi ligger begge med heftig influenza, tænk at det kan
lade sig goere i 30 graders varme!! Vi er allerede kommet ret langt
bagud i tidsplanen pga. toldere, der holdt nytårslukket i
flere dage og vores sygdom, så det bliver ikke meget vi kommer
til at se øerne på vej op til St. Croix - surt. Vi
sejler bagefter rundt blandt øerne oppe ved St. Croix (området
hedder Virgin islands). Vi er for resten på Martinique (øen
lige over st. Lucia).
Kærlige hilsner Sara & co.
Mandag den 17. december
Tak for alle de e-mails som vi har fået undervejs på
Atlanten og dem der lå til os, da vi hentede post på
internetcafeen her i havnen på St. Lucia. Det er virkelig
dejligt at høre hjemmefra - stort som småt. Vores e-mail
ombord på båden har desværre ikke fungeret optimalt
- så der er desværre mails, der ikke er nået frem
til os. Men nu er vi jo tæt på land resten af tiden,
så vi vil jævnligt tjekke vores e-mailadresse - jb@jbconsult.dk
Nu da vi er kommet sikkert frem og alle jer der hjemme ikke behøver
at bekymre jer mere, så må I hellere få den skinbarlige
sandhed om vores tur over Dammen:
Det startede rigtigt godt den 25. november da vi stævnede
ud fra Las Palmas. Det var strålende solskin og en del vind,
så vi kunne sætte spiler. Desværre fandt vi også
ud af, at vores sejlstyrer var kaput!! - så hele turen over
har været håndstyret - men så kan drengene også
prale af det :o) De første to døgn var rigtig hårde
for os alle. Søen var ret hård, og der var meget vind.
Meget naturligt, var vi alle usikre på, hvordan turen ville
gå: hvor lang tid tager det, holder udstyret, har vi vand
nok - mad nok, der var ikke det, som ikke bekymrede én, samtidig
rullede båden som bare f... og det var en kamp at bevæge
sig rundt på båden. På anden dagen skulle jeg
(Sara) lige bruge begge hænder bare et par sekunder, men det
var nok til at jeg faldt og slog hovedet og fik en ordentlig en
på kindbenet - der var jeg godt nok lige ved at hoppe i havet
af arrigskab og tænkte at dette overlever jeg ALDRIG. Men
efter de første døgn lagde søen sig lidt og
vi vænnede os til båden og bølgerne.
Den 1. december troede vi rigtig, at vi skulle julehygge - men
skibsnissen var desværre ikke i julehumør! Vi skulle
opleve to uheld denne dag:
Vi startede med at miste 150 liter af vores kostbare vand fra den
ene vandtank, da en slange til varmtvandsbeholderen røg af
så den elektriske vandpumpe stod og pumpede vand ud nede i
båden. Heldigvis har vi to adskilte vandtanke, så den
anden var stadig fyldt. Derudover havde vi dunke med drikkevand
spændt fast til dækket. Så vi ville forhåbentlig
ikke mangle drikkevand, men der skulle alligevel spares. Så
hvor vi kunne, brugte vi resten af turen saltvand. Inden turen havde
vi heldigvis monteret en elektrisk vandhane til saltvand i pantryet
(køkkenet) - og den gjorde det en del nemmere.
Men een ulykke kommer sjældent alene, så da vi i løbet
af dagen rullede genuaen (forsejlet) ind, fordi vi skulle sejle
for en anden halse, lød der lød et meget kedeligt
bump på fordækket, og masten bevægede sig unaturligt.
Det var ikke mindre end bagbord undervant (wire der holder masten)
der var knækket!!! Vi fik hurtigt taget storsejlet ned for
at mindske belastningen på masten. Det viste sig at T-terminalen
(beslag der holder wiren inde i masten, der har en brudstyrke på
10 tons) var knækket - sådan noget sker absolut MEGET
sjældent. Der spredte sig naturligvis mere eller mindre panik
hos os. Men Jesper bevarede fatningen og sammen med resten af besætningen
fik vi lavet en nødrig (to wireklemmer, en ekstra vantskrue,
en rustfri stålskive og en stor bolt og møtrik). Jesper
var i masten to gange - midt på Atlanten. De første
døgn sejlede vi med meget reduceret sejlføring, for
at være sikre på, at det nødriggen kunne holde,
men den holdt upåklageligt resten af turen. Efter disse uheld
blev vi godt nok meget overtroiske, der gik ikke een dag, hvor der
ikke blev banket under bordet sagt 7-9-13, fløjten var bandlyst,
da det giver meget vind (det er kun skipper, der må fløjte
samtidig med at han kradser med neglen på masten - og det
kun i helt stille vejr, at det er tilladt). Men dagen efter - 1.
søndag i advent - tog vi revanche med julehyggen: Vi flettede
julestjerner og fik risengrød til aftensmad.
Dagene fra den 3. dag og 1 uge frem gik lynhurtigt. Drengene faldt
ind i rytmen med deres tretimers vagter, og der var en rigtig god
stemning ombord. Man kunne tydeligt mærke, at det blev varmere
for hver dag, der gik. Hver aften fik vi via mail de andre skibes
positioner, det var een af dagens højdepunkter - kun slået
af aftensmaden. Her kunne vi følge vores konkurrenter og
se, hvilke ruter de havde valgt.
Mandag den 3. december var en STOR dag, der nåede vi halvvejen
- så fra den dag sejlede vi ikke længere FRA land -
nu sejlede vi MOD land. Det blev fejret med champagne og Karsten
fyldte et syltetøjsglas med Atlanterhavsvand, som han skulle
have med hjem som souvenir...
Det er en underlig fornemmelse at ligger der midt ude på
Atlanten - og jeg tror ikke, at det nogensinde gik sådan rigtig
op for os. Hav og himmel ligner sig selv hver dag, så hvis
det ikke var for GPS'en (der oplyser ens position) sol, måne
og stjerner, så kunne vi lige så godt være sejlet
frem og tilbage samme sted. Nætterne er utroligt smukke. Stjernehimlen
står knivskarpt og månen skinner så, det er lige
før man bliver blændet. Vinden var på hele turen
fra øst, nord-øst mellem 3-18 m/s, med kraftige vindstød
i bygerne. Generelt er vinden meget stabil, med mest vind om natten,
som i øvrigt strækker sig fra kl. 19 til kl. 8, hvor
det er mørkt. Bølgerne var i øvrigt ikke helt
som forventet, de er mest at sammenligne med Kattegat bølger,
dog ofte noget større. De største bølger, som
vi har set på vores tur, var omkring 5-6 meter !. Vi oplevede
ofte mange lyn men ingen torden. Det er i øvrigt sjovt at
lynene går vandret i skyerne og ikke lodret - og det er jo
rart når man befinder sig der midt på det åbne
hav.
De sidste døgn blev igen hårde. Der kom mere vind
og bølgerne blev igen højere. Men nu kunne vi se frem
til, at det snart var slut. Vi skulle dog lige opleve et sidste
uheld mere: Næstsidste dag sprang faldet til rullegenuaen
(wiren der holder forsejlet), og vi blev derfor nødt til
at kun at sejle med storsejl resten af turen (det sidste døgn),
så båden gyngede nu endnu mere, da vi ikke kunne holde
fart i forhold til bølgerne. Så det var med længe
ventet glæde, da vi kunne ane St. Lucia i horisonten. Da vi
kom tættere på kunne vi se en smuk og frodig ø.
Onsdag den 12/12 kl. 12.01 krydsede vi mållinien og der blev
taget billeder (som vi kan købe for en bondegård),
og vi blev modtaget med en kurv med frugt, 1 flaske rom og 4 iskolde
rum punch, som vi indtog på græsplænen - det var
ubeskriveligt vidunderligt med fast land under fødderne.
Om aftenen fik vi en dejlig middag på en restaurant der lå
med udsigt over hovedstaden her på øen. Det var samtidig
afskedsmiddag med Karsten, der tog hjem dagen efter.
Mathias kom i kontakt med den eneste anden danske båd, der
ligger her, og skipperen stod tilfældigvis lige og manglede
en gast. Så Mathias sejler nu på Topas (en Phantom 42)
sammen med Wagn Husted.
Det er lidt svært at komme i gang igen, vi går og nyder
at være her. Vi er så småt gået i gang med
diverse reparationer, rengøring mm. Den lokale befolkning
er utrolig søde og åbne. Det hele foregår i et
helt anderledes tempo - laangsomt. Men det finder man hurtigt ud
af, at det er den eneste rigtige måde, hvis man skal overleve
her i varmen.
På tirsdag den 18. december kommer Jespers forældre
og sejler med i to små uger. Så de er her og fejrer
jul sammen med os. Vi regner med sejle ned sydpå til St. Vincent
og Grenadine øerne inden vi igen sejler nordpå.
Mange kærlige hilsner og tanker Jesper og Sara
Onsdag den 12. december
I dag onsdag kl. 12.01 sejlede vi over mållinien (nr.
2 i vores klasse) og er nu på den smukke ø St. Lucia.
Vi har alle søben, men er lykkelige over at være nået
frem, og hvor er det vidunderligt at båden endelig ligger
stille!! Der er stor fest hver aften her i havnen, så vi ved
godt, hvad vi skal... Vi skriver igen een af dagene, når vi
er kommet os og fundet en internetcafe.
Kærlige hilsner Sara & co.
Fredag den 7. december
Nu har vi kun 1/3 tilbage af turen over Atlanten - det blev
fejret med en pose saltlakridser fra DK - vi har kun een flaske
champagne tilbage, og den skal gemmes til vi ser land. Vinden er
aftaget - og det er bølgerne også!!! Så nu har
vi pludselig overskud til at rydde op og gøre rent i båden
og selvfølgelig hygge os. Vi har sejlet med spiler i over
et døgn nu. Solen bager hver dag fra en skyfri himmel - vand
og vind er ca. 30 grader. Vi har sat en lang slange til den elektriske
saltvandshane, saa vi kan afkøle os lidt i cockpittet. Julestemningen
er stadig ombord: vi har klistret nisser paa vinduerne, masten er
pyntet med selvgjorte julestjerner og en lille skibsnisse, vi har
bagt jødekager (de var bare super), og 1. søndag i
advent fik vi risengrød til middag :o) Vi (Karsten) har desværre
stadig ikke fanget nogen fisk - men vi prøver fortsat. Humøret
er højt - men vi glæder vi os efterhånden også
til at komme i land. Hvis vind, held og grej holder så er
vi fremme på St. Lucia onsdag/torsdag.
KH M+K+J+S
Mandag den 3. december
Nu er vi halvvejs over Atlanten d. 3/12 kl. 19 UTC (kl. 20 dansk
tid)
I dag kl. 18.00 (lokal tid) passerede vi midten af Atlanten
(pos 18:18.013N, 36:18,147W) og fik derfor Champagne.
Nu har vi sejlet 1400 mil på lidt mere end 8 døgn,
med et gennemsnit på 7,10 knob ganske flot !.
Sara og Mathias har lavet julestjerner så Julen er kommet
ombord.
Stemningen er super (vi er alle lidt påvirkede af Champagnen).
I forhold til vores konkurrenter ligger vi fortsat på 2.
pladsen, kun med en Swan 42 foran, men det lægger op til
et tæt opløb, med en Swan 44 mfl..
Vinden er i Øst 8-15 m/s og vi har lige logget 12,4 knob
for fulde klude.
PS Fartrekorten blev sat d. 25/11 med spiler 14,4 knob 2 timer
efter starten på ARC.
PPS Tak Mor (Kirsten) for opskriften på Jødekager,
som vil blive lavet en af dagene.
Kh M+K+S+J
Fredag den 30. november
Vi har fundet ud af, at vores position på internettet
ikke virker pt. Derfor kan I ikke følge vores rute. I går
kl. 12 var vi nr. 2 i vores klasse, hvor kun en Swan 42 var foran
- så det går pænt fremad.
Vi har nu sejlet ca. 780 mil siden vi forlod Las Palmas i søndags
- det er over en fjerdedel af turen. Der er god vind fra øst,
nord-øst og solen skinner hver dag. Vand og luft er 27 grader.
De to første døgn var ikke så rare: det var
umuligt at sove, der var høje bølger, søsyge,
og det var en kamp at bevæge sig rundt på båden,
så vi fik alle en del knubs, så humøret hos alle
var ikke særligt højt. MEN det hele går meget
bedre nu, båden gynger stadig en del - de der store runde
bløde bølger som vi havde ventet, de er knap så
behagelige. Men vi har efterhånden fundet en rytme alle sammen
ombord, så nu har vi overskud til at fiske (fangede næsten
en i går), drengene har været i et veltrængt bad!!
Og der bliver bagt og lavet god mad. Vi har set flyvefisk i store
flokke, der flyver hen over vandet som fugle. En morgen fandt vi
en blæksprutte på dækket, som dog røg overbord
igen. Der kan gå lang tid imellem vi ser andre både,
men i går passerede vi en englænder, vi hilste og tog
billeder af hinandens både - som vi kan udveksle senere. Noget
at vores frugt og grønt er allerede kasseret, da det ikke
holder særligt længe her i varmen. Men vi har stadig
masser af mad, og vi håber snart at fange nogen fisk.
KH K+M+J+S
Onsdag den 28. november
Vi har det godt, har sejlet ca. 400 mil. Maanen lyser op om
natten og solen skinner om dagen. Vi skriver mere en af de naermeste
dage.
KH M+K+J+S
Fredag den 23. november
Som flere sikkert har hørt, så har der været
orkan i Las Palmas - men det har heldigvis ikke berørt os.
Det blæste en del, men vi fandt faktisk først ud af,
at det var en orkan, da vi blev ringet op hjemme fra dagen efter
og fik at vide, at det blev omtalt i TV og aviser. Vi har nu været
i Las Palmas i en uge, og vi glæder os efterhånden til
at komme videre - vi er ved at få land-kuller. Tiden bliver
brugt på at gøre båden klar til den store tur.
Havnen som vi ligger i er fyldt med både, der skal samme vej
som os. I søndags var der officiel åbningsceremoni
af ARC'en - vi er eneste danske båd tilmeldt, så vi
fik æren af at bære Dannebrog. I morgen skal vi proviantere
til turen - vi skal bl.a. have købe 320 liter vand, 40 aeg,
30 tomater og MEGET MEGET mere. Alt frugt og grønt skal vaskes,
inden det kommer ombord, da der kan gemme sig kakerlak-æg.
Karsten kommer lørdag aften. Starten går på søndag
kl. 13 (kl. 14 dansk tid). I kan se vores rute over Atlanten på
hjemmesiden.
KH S+J+M
Torsdag den 15. november
Så er vi vel ankommet til Las Palmas på Gran Canaria.
Vi har haft en vidunderlig tur - vinden lige i ryggen, 6-15 m/s,
sol, set masser af delfiner og en enkelt havskildpadde og fået
varm mad til aften alle dage! Siden vi forlod Lagos har vi sejlet
650 sømil - det har taget 4 døgn og 2 timer. Fartrekord:
12,4 knob. Vi ligger i havn med alle dem, der også skal deltage
i ARCen. De næste dage skal bruges på at se byen, og
lave en masse ting på båden (det vil bare ingen ende
tage). Nu vil vi gå i bad - som er MEGET veltrængt og
bagefter gå ud og spise en god middag. Luften er 25 grader
og vandet 24!!
KH de tre
Tirsdag den 13. november
Vi forlod Lagos i Portugal søndag kl. 13.10 i strålende
solskin. Næste stop er Gran Canaria - i alt 640 mil - og vi
har netop sejlet 300. Om 20 mil vil vi fejre at vi er nået
halvvejs med friskbagt kage og kaffe. Vejret har været godt
- 8-10 m/s fra nord og nordvest, og det er lunt og tørt,
men bølgerne er ret store - og båden ruller en del,
så det er noget af en udfordring at lave mad med kun een hånd
- for den anden bruges til at holde fast med. Mathias har bagt rugbrød
til frokost hver dag. Det er mærkeligt at tænke på,
at nærmeste land er Afrika. Hvis verjet fortsat er med os
(som vejrmeldingen lover) så er vi fremme i Las Palmas på
torsdag.
KH alle Jesper, Mathias og Sara
Onsdag den 31. oktober, kl. 10.15:
"Vi har sejlet 137 mil det sidste døgn, og det går
hurtigt med at komme syd på. Vi har haft en flot nat med måneskin
og delfiner, men uden vind, så det har været motor hele
tiden. Vi mangler 191 mil til Lagos i Portugal.
KH Jesper og Mathias"
Torsdag den 25. oktober
Mary ankom til Vivero i Spanien i tirsdags kl. 14. Turen over Biscayen
var hård og specielt det sidste døgn havde været
hårdt med næsten 20 m/s. (Uddybende beskrivelse følger
senere...) I dag kl. 11.30 forlod de Vivero i solskin og t-shirts
:o) Turen går sydpå mod Portugal.
Mandag den 22. oktober, kl. 9.00
Alt er OK på Mary, de sejler for kryds og mangler 140 sømil
til La Coruna i Spanien.
Søndag den 21. oktober, kl. 10.30
"Vi har sejlet 135 mil de sidste 24 timer for motor. Vi mangler
225 til La Coruna i Spanien. Der er kommet vind, 10-12 m/s fra vest
så det går hurtigt mod Spanien." KH Jesper og Mathias
Lørdag den 20. oktober
Så har Mary og besætning taget afsked med fastlandet
- turen går nu over Biscayen. De tog afsted i formiddags -
og kort efter de havde forladt havnen, blev de mødt af ca.
30 delfiner, der hoppede og sprang rundt om båden - så
det må være tegn på en god tur!! Turen vil tage
ca. 3 dage og er 350 sømil lang. De har godt vejr i dag -
men kun meget lidt luft.
Fredag den 19. oktober
Mary ankom til en lill by nord for Brest i Frankrig i nat kl. 23.30.
De har sejlet 215 sømil fra de forlod Portsmouth. De har
sat fartrekort - 13,5 knob over grunden. Skipper regner med, at
de tager afsted i morgen lørdag formiddag - ned over Biscayen
(ca. 350 sømil).
Torsdag den 18. oktober
Mary sejler mod Brest i Frankrig - de melder alt OK kl. 17.15 i
dag - de forventer at ankomme til Brest i morgen fredag eftermiddag.
De tog fra Portsmouth i går formiddag. Motoren er repareret
og virker igen, og køleskabet har været en tur til
reparation (for en fabrikationsfejl!!) - og virker også igen.
Søndag den 14. oktober 2001, kl. 19.30:
Mary befinder sig i Portsmouth i England. Motoren har desværre
ikke haft det så godt - brændstoffilteret var stoppet
til, så de var nødt til at blive trukket ind i havnen
af en anden båd pga. strømmen, der er meget kraftig.
De bliver i Portsmouth i hvert fald mandag med for at ordne motoren,
proviantere og repareret køleskabet, der også er gået
i stykker!
Lørdag den 13. oktober 2001, kl. 18.30 (dansk tid):
"Vi passerede Dover i dag ved 13 tiden og besluttede at
sejle videre, da vejret var flot, dog uden vind, så vi har
sejlet for motor siden kl. 12.45 i dag. Det har været en utrolig
flot og varm dag, hvor vi endeligt kunne smide sejlertøjet,
det er fedt. Nu følger vi Englands kyst og sejler så
langt vi kan/gider. Vi har plottet Plymouth ind, og der er "kun"
203 sømil..."
Fredag den 12. oktober 2001:
"Nu er vi endelig paa vej til England (Dover). Vi sejlede fra
ijmuiden (Holland) kl. 10 og ligger nu ca. 20 sømil fra land.
Vi er på vej ind i et område med bordeplatforme m.m.
Vejret er endligt blevt godt, solen skinner, men der er desværre
ikke ret meget vind under 3 m/s så vi sejler kun 3 knob på
bidevind. Men vi kan holde lige om Dover. Jeg tror, at vi senere
skal igang med motoren. Ellers er hummoeret godt, vi er ved at bage
rugbroed og, der er lavet dej til franskbrød."
Tirsdag den 9. oktober 2001:
Vejret er rigtig dårligt i Holland - regn og blæst (fra
den forkerte retning). Så de bliver liggende i Den Helder,
indtil vejret bliver bedre.
Søndag den 7. oktober 2001:
Mary ligger nu i havn i Den Helder i Holland. De sejlede fra Brunsbüttel
i Tyskland i går kl. 10 og ankom til havnen kl. 19 i dag -
ca. 200 sømil. Vejret har været blæsende 12-15
m/s og 4 meter høje bølger. Næste stop bliver
Dover i England - ca. 170 sømil. Hvis vejret er til det,
sejler de videre i morgen - mandag.
Fredag den 5. oktober 2001:
"Vi sejler nu på kiel kanalen, og det er bare skønt..
Vi har fuld varme på, så vi kan få tørret
hele båden. Luftvarme er bare super godt. Jeg lavede croissanter
med chokolade og varm kaffe, hvor er livet dog skønt."
KH Jesper.
Mary og besætning ankom til Kiel i Tyskland i går aftes
kl. 00.30. De har sejlet non-stop siden Svanemøllen - ca.
150 sømil. Vejret har været ret dårligt med høje
søer. I dag sejler de videre gennem Kieler-kanalen - ca.
60 sømil. Humøret var godt - men de var noget trætte.
Torsdag den 4. oktober 2001:
Jesper og Mathias sejlede fra Svanemøllen i går onsdag
kl. 13. I dag torsdag kl. 10 har de rundet Gedser, de har haft kryds
hele vejen - men har det godt.
|